DOA KU

Bismillah,

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Berkat junjungan Nabi Muhammad S.A.W. serta para sahabatnya.

Wahai Allah, Ampunilah Dosa Kedua Ibu-BapaKu, Dosa Kedua Ibu Bapa MertuaKu. Peliharalah mereka semua sebagaimana mereka (ayah dan bondaku) memelihara aku sewaktu aku kecil-kecil dahulu Ya Allah. Lebih-lebih lagi wahai Allah, limpahi Rahmat mu kepada Allahyarham Ayahanda ku yang telah pergi menemui mu Ya ALLAH.

Ya ALLAH, Bukakanlah pintu rezeki ku seluas-luasnya, dengan rezeki yang halal itu semoga aku gunakan untuk perjuangan yang lurus Ya Allah. Ya Allah, kau berilah aku kesihatan tubuh badan Ya Allah, dan dengan kesihatan itu semoga akan aku gunakan untuk ke jalan yang benar Ya Allah.

Ya Allah, kau bahagiakan keluarga ku, isteri ku, anak ku, adik-beradik ku mahupun keluarga ipar-lamai ku. Jadikan mereka semua bersatu di bawah lembayung rahmatmu sebagaimana yang telah engkau amanahkan kepada kami. YA ALLAH.

Wahai ALLAH, terimalah doa aku yang hina ini.

ALLAH HUMMAH YA ALLAH,
ALLAH HUMMA YA RAHMAN,
ALLAH HUMMA YA RAHIM,

AMIN....

RUANG IKLAN KOSONG UNTUK DISEWA/ SPACE FOR RENT

Hantar apa-apa iklan....Saya akan iklan untuk anda..hantar kan ke hassimjelebu@gmail.com/interested pls send email to hassimjelebu@gmail.com

GAMBAR PILIHAN KU

Salam Buat Semua, Ini ada hadiah buat semua yang hadir ke Blog ku ini.

SILA KLIK DISINI UNTUK BACA

Sunday, December 13, 2009

INTAI GEMINIDS METEOR TAHUN INI

Gambar Meteor dari Laman Web Falak Malaysia


Sebab utama kenapa jangan lepaskan peluang intai Geminids tahun ini!
Submitted by shahgazer on Fri, 11/12/2009 - 10:21.








Bayangkan jika kita cuba melintas sebuah lebuh raya yang sibuk. Bermula dari lorong perlahan, jumlah kereta mungkin tidak banyak. Tetapi lama kelamaan, kita bergerak menuju ke lorong laju, jumlah kereta bertambah dan semakin laju!



Begitulah keadaan yang kita sedang hadapi dengan juraian meteor Geminids ini. Bermula dengan kemunculan meteor pertama pada kurun ke-19, yang mana ketika itu ia muncul pada kadar hanya 12 meteor sejam sahaja ketika puncak. Kini trend menunjukkan ia semakin aktif dan jumlah meteor bertambah dari setahun ke setahun.




Ini disebabkan Bumi sedang meluncur ke 'lorong tengah' laluan debu-debu bekas peninggalan sebuah komet yang sudah pupus, iaitu Komet 3200 Phaethon. Malah saintis menganggapkan Phaethon lebih bercirikan sebuah asteroid berbanding sebuah komet. Setiap tahun, Bumi akan bergerak semakin dalam ke kawasan debu yang lebih padat, dan ini akan menghasilkan pertambahan meteor yang banyak setiap tahun.



Graf di sebelah menunjukkan trend peningkatan jumlah meteor Geminids, dan dijangkakan ia akan bertambah sehingga 20-50% untuk dekad akan datang! Malah untuk tahun ini, ketika ia memuncak pada 13-14 Disember ini, sehingga 140 meteor sejam (ZHR) akan dapat dilihat!.
Ditambah pula dengan langit gelap yang tidak diganggu oleh cahaya Bulan (yang mana ia hanya terbit sekitar jam 5 pagi), kebarangkalian untuk dapat melihat meteor yang banyak adalah cukup tinggi.



Jom! Jangan berlengah lagi.. kejar meteor!!




Sumber Dari Web Falak Malaysia.




My Story :-




Lepas dapat berita nie, mlm tadi saya tidor lambat dalam jam 3.15 pagi. Dari rumah saya mendongak melihat langit. Agak terang. Saya hanya dapat melihat 5 meteor sahaja. Mlm ini, saya dah buat persiapan awal, bentang tikar dan bawa bantal di halaman rumah. Kononnya nak melihat meteor dengan Lutfi. Ubat nyamuk pun dah beli...Minta-minta dapat tengok fenomena ciptaan ALLAH ini.


No comments: